שלום אורח
 
התחבר
 
נא להמתין...

העולם החדש

צוות היסטוריה, מטח

צפיות: 1828
דרוג  (0)

במרכז המצגת עומדת השאלה: האם גילוי העולם החדש הוא ביטוי להעזה ולקדמה של האדם או לכוחות ההרס וההכחדה הטמונים בו? התלמידים מוזמנים לבחון את השאלה באמצעות תמונות, תעודות היסטוריות ופעילויות, שמציגות את המפגש בין האירופים לילידי אמריקה ואת השלכותיו השונות.

הנחיות 


המצגת העולם החדש מאפשרת לכם, המורים, לעסוק בנושא בצורה מפעילה וחווייתית.

כדי שתוכלו לעשות שימוש מיטבי במצגת ובהנחיות להפעלתה, מומלץ לבצע את הפעולות האלה:

 

- לצפייה במצגת – לחצו על התמונה מצד שמאל.

- להורדת המצגת למחשב שלכם – לחצו על כפתור "להורדת המצגת".

- לצפייה בהנחיות למורים – לחצו על "הנחיות להוראת המצגת".


 
                           
 הרעיון  

המצגת מתמקדת בגילוי אמריקה על ידי הספרדים והפורטוגלים. היא סוקרת את המפגש הבין-תרבותי בין האירופים לילידי אמריקה, על החיוב ועל השלילה שבו. בפעילות האינטראקטיבית  בנושא האירוע ההיסטורי, המצגת מאפשרת לעסוק במפגשים עם השונה ובהשפעות שלהם על הפרט ועל הקבוצה.במרכז המצגת עומדת השאלה: האם גילוי העולם החדש הוא ביטוי להעזה ולקדמה של האדם או לכוחות ההרס וההכחדה הטמונים בו? התלמידים מוזמנים לבחון את השאלה באמצעות תמונות, תעודות היסטוריות ופעילויות, שמציגות את המפגש בין האירופים לילידי אמריקה ואת השלכותיו השונות.

  משך הפעילות 
 45 דקות.
 הנחיות לדוגמא
מסעות התגליות מזונות חדשים באירופה ובאמריקה
    

השקופית חושפת בפני התלמידים מפה עתיקה. זוהי מפת העולם החדש שצוירה ב-1596.  בארבע הפינות של המפה מצוירות דמויות של מגלים אירופים שהגיעו לאמריקה. שקופית זו והשקופיות הבאות אחריה מזמנות פעילויות הקשורות במגלים, בכלי העבודה שלהם ובתרומתם.

  • אפשר להתייחס כאן להבדלים בין קרטוגרפיה בת ימינו לבין קרטוגרפיה של המאה ה-16.
  • רצוי להתייחס לתפיסת המרחב שאפיינה את התקופה.
  • לחיצה על כל אחת מדמויות המגלים פותחת משוב המכיל מעט פרטים אודותיה.
  • לחיצה על כלים המצוירים על המפה פותחת חלונית מידע עליהם.
  • לחיצה על המצפן בצד שמאל למטה פותחת תמונה מוגדלת של מגלן ושל כלי הניווט שלצדו.
  • אפשר לבקש מהתלמידים להתייחס לכלי ניווט נוספים שסייעו למגלים באותה תקופה. 

 

שקופית זו מתייחסת להשפעה ההדדית שהייתה לכיבוש אמריקה בתחום המזון. מפגש בין-תרבותי זה יצר טעמים משותפים לאוכלוסיות רחוקות גיאוגרפית ותרבותית, ותרם לסוג של קירבה אנושית.
  • התלמידים מתבקשים למיין את מצרכי המזון המופיעים בשקופית לשני סלים: סל אחד של מצרכים שהביאו האירופים לאמריקה; סל שני של מצרכים שהעבירו הכובשים מאמריקה לאירופה.
  • בביצוע המשימה אפשר לדבר עם התלמידים על סוגי מזון נוספים שהעבירו ממקום למקום. כמו כן, אפשר להסביר שלא כל המזונות שהביאו איתם האירופים לאמריקה מקורם אכן באירופה. היו מזונות רבים שהגיעו ממקומות אחרים שהאירופים השתלטו עליהם (כמו הקפה, למשל).  
נושאים קשורים: היסטוריה | פרזנטציה בריבוע
קבצים מצורפים:
 
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
תגובות ‏‎(‏‎0 תגובות‏‎)‏‎
הוספת תגובה
שם השולח:
דוא"ל:
 
*כותרת:
תוכן:
זכויות יוצרים:
מטח - המרכז לטכנולוגיה חינוכית
הקרן לקידום מקצועי - הסתדרות המורים
שכבות גיל: כיתה ז - כיתה ז
סוג פריט: יחידת הוראה
סוג מדיה: טקסט , תמונה , מצגת , פעילות אינטראקטיבית , קובץ
עודכן בתאריך: 18.06.14
 
       
© כל הזכויות שמורות למטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית
לצפייה תקינה באתר תוכלו לעיין ברשימת דפדפנים נתמכים ותוספים נדרשים